Medi ambient

Creen un model matemàtic per estimar amb precisió l’impacte dels creuers en la qualitat de l’aire a Barcelona

L’estudi de la URV conclou que l’increment de partícules és “relativament modest” davant l’impacte global del port

Investigadors de la URV han creat un model matemàtic per calcular amb precisió l’impacte dels creuers en el nivell de contaminació en l’aire de la zona metropolitana de Barcelona.

Els resultats obtinguts amb eines d’aprenentatge automàtic (machine learning) indiquen que l’increment de partícules és “relativament modest” en comparació de l’impacte global del port.

El nou model permet establir la relació entre la concentració local de diferents contaminants a les estacions de mesura de contaminants distribuïdes per la ciutat amb l’estat de l’atmosfera, la meteorologia i el trànsit rodat, marítim i aeri. Els nous models tenen una capacitat de predicció superior a la de les eines tradicionals de dispersió de contaminants.

L’anàlisi indica que el tràfic portuari de creuers contribueix de forma molt localitzada a augmentar la concentració de contaminants. El càlcul de la contribució d’un creuer addicional al Port sobre els nivells d’òxids de nitrogen a la zona de l’Eixample i Ciutadella és d’1,3 micrograms per metre cúbic (µg/m

3
) respecte a un valor mitjà de més de 40 µg/m
3
. A més distància del port, l’increment d’òxid de nitrogen associat als creuers disminueix fins a valors negligibles («0,05 µg/m
3
per creuer) en localitzacions com ara el Palau Reial i la Vall d’Hebron.

Amb un consum mitjà diari durant l’estada al port de 2,5 megawats, un creuer típic destina un 5% de tota l’energia consumida durant les operacions portuàries a maniobres. La resta s’utilitza a mantenir serveis com calefacció, aire condicionat, sistemes de fred, entreteniments, restaurants, etc. En la majoria dels casos, això implica l’emissió localitzada en l’espai i sostinguda en el temps de contaminants d’origen fòssil durant tota l’estada del vaixell al port.

La capital catalana ha estat durant els darrers anys la destinació turística més important en nombre de creueristes d’Europa. Hi arriben aproximadament cada mes entre 25 i 120 creuers (entre 850 i 1.050 si considerem tot el conjunt d’arribades).

El treball ‘Using Machine Learning to estimate the Impact of Ports and Cruise ship traffic on urban air quality: the case of Barcelona’ s’ha publicat a la revista Environmental Modelling & Software.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols baixos més trencats

Barcelona

Gavà reclama a l’AMB que investigui les causes dels tremolors al Garraf que entitats veïnals atribueixen a l’abocador

Gavà

El govern espanyol aprova el projecte de llei de residus que posa limitacions als plàstics d’un sol ús

Madrid

Platja d’Aro aplica la prohibició de pas de bicis i patinets al passeig

PLATJA D’ARO

El govern planteja tres plans directors urbanístics d’activitat econòmica

girona
VILOBÍ D’ONYAR

El Girona-Costa Brava té el segell d’aeroport segur

El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Els núvols baixos desapareixeran a la tarda

Barcelona

Veïns de l’entorn de l’aeroport de Sabadell demanen restringir el seu ús només als serveis essencials i d’emergències

Sabadell

Detecten moviments sísmics al massís del Garraf que els veïns atribueixen a l’abocador de la Vall d’en Joan

Gavà