Cultura

35 premis de l’acadèmia del cinema espanyol

‘Las niñas’ i ‘Adú’ triomfen als Goya

La pel·lícula de Pilar Palomero s’ha endut els premis a millor pel·lícula, direcció novella, guió i fotografia

Salvador Calvo ha guanyat el premi a millor director per ’Adú’, que ha sumat 3 estatuetes més

Les coproduccions catalanes Las niñas i Adú han estat les grans guanyadores de la 35a edició dels premis Goya, que s’ha celebrat la nit passada de manera presencial al teatre Soho CaixaBank de Màlaga i amb tots els nominats i guanyadors connectats virtualment. Las niñas, dirigida per Pilar Palomero, s’ha endut el guardó més important, el de millor pel·lícula. La cineasta no competia al de millor direcció per ser la seva primera pel·lícula, que tracta sobre una nena que viu el despertar de l’adolescència al Saragossa de principis dels 90. Però ha guanyat també els premis a millor direcció novella, guió i fotografia. Daniela Cajías ha fet història en ser la primera dona a guanyar aquest premi, el Goya per a la fotografia.

Adú era la pel·lícula amb més nominacions, 13, i ha guanyat el segon premi més important, el de millor direcció, per a Salvador Calvo. A més, ha estat distingida amb tres guardons més: actor revelació (per a Adam Norou), direcció de producció i so. Dues produccions rodades en basc han triomfat també a la gala d’aquest any. Ane ha estat una de les sorpreses de la nit: ha guanyat el premi al millor guió adaptat, el de millor actriu, per a Patricia López Arnaiz, i el d’actriu revelació, per a Jone Laspiur. Akelarre ha estat la més premiada: s’ha endut finalment 5 guardons tècnics (direcció artística, música original, maquillatge i perruqueria, vestuari i efectes especials). Alberto San Juan li ha donat l’únic premi a Sentimental, el de millor actor secundari. El d’actriu secundària ha estat per a Nathalie Poza per La boda de Rosa, que ha guanyat també el premi a la millor cançó.

Almodóvar, Amenábar, Penélope Cruz i Antonio de la Torre, entre molts altres, han estat al teatre malagueny per anunciar els guardons. Uns quants premiats han vessat llàgrimes en les paraules d’agraïment des de casa seva i, en general, les celebracions domèstiques han estat molt entusiastes. Els nominats estaven acompanyats de membres de l’equip o familiars.

Monica Bellucci, Julianne Moore, Benicio del Toro i Laura Dern han estat els primers actors de Hollywood a enviar salutacions virtuals a la gala, en missatges pregravats. Després han donat suport al cinema espanyol Emma Thompson, Mashershala Ali, Emily Blunt, Salma Hayek, Sylvester Stallone, Mel Gibson, Melanie Griffith, Barbra Streisand, Dustin Hoffman, Al Pacino, Ricardo Darín...

El Goya d’Honor ha estat lliurat a Ángela Molina, que l’ha dedicat a tota la seva família i ha donat les gràcies a l’Acadèmia del Cinema Espanyol. “El cinema ha marcat la meva vida, ha estat per a mi horitzó i camí”, ha dit.

El año del descubrimiento ha guanyat el premi al millor documental i, per sorpresa, el de millor muntatge. El Goya a la millor pel·lícula europea ha estat per a The father, film protagonitzat per Anthony Hopkins, i el de millor pel·lícula iberoamericana se l’ha endut El olvido que seremos, dirigida per Fernando Trueba a Colòmbia. Els Goya per als curtmetratges se’ls han endut A la cara (ficció), Blue & Malone: casos imposibles (animació) i Biografía del Cadáver de una mujer (documental).

El comiat dels Goya als que han mort durant l’últim any s’ha fet amb una emotiva versió en castellà d’Un núvol blanc, de Lluís Llach, interpretada per Vanessa Martín. Fa dos anys, la versió original en català ja es va utilitzar per a l’In memoriam dels Gaudí. Entre els que ens han deixat enguany hi ha Hermann Bonnín, Lucía Bosé, Luis Eduardo Aute i Enrique San Francisco. Rosa Maria Sardà no hi ha aparegut per desig exprés d’ella abans de morir, segons ha explicat l’Acadèmia a Twitter. L’homenatge s’ha fet extensiu a totes les persones d’arreu del món que han perdut un ésser estimat.

Antonio Banderas ha iniciat la cerimònia dels Goya donant la benvinguda als nominats, que apareixen en uns espectaculars panells dividits en dotzenes de petits rectangles. Ha fet una reflexió sobre el paper del cinema i l’art durant la pandèmia i ha remarcat que “som explicadors d’històries” i ara els tocarà d’explicar-ne sobre les situacions viscudes per tots que ens ajudin a entendre-les. L’actor, tots els treballadors del teatre i els nominats des de casa seva han dedicat un minut de silenci a les víctimes de la Covid i, cap al final de la gala, una infermera ha fet un homenatge a tots els sanitaris espanyols, els que més contagis han patit d’Europa, ha dit.

La gala s’ha vist beneficiada en part pel format mig virtual: els missatges de les estrelles de Hollywood eren molt breus, no s’havia d’esperar l’arribada dels premiats a l’escenari... Antonio Banderas i María Casado tampoc han parlat gaire (no hi ha hagut acudits) i els números musicals han estat escassos. Com a resultat, la gala ha estat la més breu dels darrers anys, i potser de la història dels Goya: només ha durat dues hores i mitja.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una sàtira a flor de pell

barcelona

El MNAC agafa el vol

barcelona
Mònica Randall
Actriu

“Els personatges de la Gürtel són tots a «La escopeta nacional»”

Barcelona

Els premis Valvi reivindiquen la tasca i figura de Joan Ribas

Girona

La banda d’Erik el Belga torna a l’acció

Banyoles
Netflix
Sèrie / Fantàstic

Un volcà islandès desperta un submón a ‘Katla’

Cinema
Drama històric

Sergio Castellitto, un D’Annunzio sota vigilància

Musical

‘En un barrio de Nueva York’, per aixecar la moral

Terror

Cillian Murphy i Emily Blunt, en un lloc gens tranquil