Infraestructures i serveis

Superar fronteres amb bicis

L’itinerari pedalable Bicitranscat unirà Figueres i Perpinyà per la costa

Ho impulsen cinc administracions de banda i banda de la frontera amb finançament europeu

Un nou itinerari pedalable de prop de 150 km unirà Figueres i Perpinyà passant pel litoral empordanès i rossellonès. El projecte Bicitranscat s’emmarca en les polítiques i programes europeus que potencien el desenvolupament de nous itineraris pedalables i enllaços multimodals transfronterers per a la promoció d’una mobilitat sostenible. El traçat definitiu encara s’està planificant amb els diferents ajuntaments però la previsió és que l’itinerari surti de Figueres en direcció al litoral empordanès passant per Castelló d’Empúries i Roses, passi la frontera a Portbou per seguir cap a Argelers i Canet de Rosselló, fins a Perpinyà.

Un model d’èxit

Bicitranscat completarà la ruta pedalable transfronterera Pirinexus creada el 2013 i que en aquell cas superava l’Albera pel coll del Pertús i entre les comarques del Ripollès i el Vallespir. L’èxit d’aquella experiència ha impulsat els socis (ajuntaments i entitats supramunicipals a cada banda de la ratlla, vegeu peça) a col·laborar de nou i a presentar-se a una nova convocatòria d’ajuts europeus per a projectes transfronterers. Seguint el model de Pirinexus, Bicitranscat no es planteja només com una proposta turística, sinó que vol promoure una mobilitat sostenible a les àrees on transcorre: internament a cada comarca (per exemple potenciant l’ús de la bicicleta entre Roses i Castelló d’Empúries, o entre Perpinyà i Canet al Rosselló); també entre els dos territoris administratius de la Catalunya del Nord i les comarques Gironines, i fins a l’àmbit supraestatal, ja que s’emmarca en la xarxa Eurovelo 8, que teixeix un itinerari pedalable europeu al llarg dels països del Mediterrani.

En aquest sentit, Bicitranscat reforça l’aposta per la intermodalitat: els dos principals punts de sortida del recorregut són les estacions de Figueres i Perpinyà i al llarg de l’itinerari s’habilitaran connexions a diferents opcions de transport públic per poder fer els enllaços amb les principals destinacions turístiques del traçat, a través de línies de bus i trens.

Per poder fer aquesta connexió amb el transport públic, s’instal·laran portabicis als busos, i aparcabicis a les principals estacions de bus o tren. També es crearà una aplicació i un web on es podrà consultar la ruta pedalable, les estacions de busos i trens existents dins la ruta i els horaris d’aquests transports.

LA XIFRA

4.6
milions d’euros.
Bicitranscat és cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder).
ALBERT GÓMEZ

“No és només cicloturisme, també pensem en la mobilitat quotidiana”

El Consorci de les Vies Verdes és l’ens cap de files del projecte Bicitranscat i s’encarregarà de coordinar l’execució d’aquest nou itinerari.

Bicitranscat és un nou tram de vies verdes?
Hi ha un matís important; la via verda té com a principal característica que es tracta d’una via segregada, només per a bicicletes i vianants, i amb desnivells suaus; això independentment del ferm de la via, que pot ser de terra, sauló o en alguns trams quitrà. En els grans circuits com Pirinexus i ara Bicitranscat això no es compleix sempre, s’aprofita al màxim trams de carreteres pacificades, amb poc trànsit, carrils bici.
Que aporta aquest nou itinerari?
Estem desdoblant Pirinexus, que va ser el primer gran circuit per a bicicletes transfronterer; ens ha anat molt bé a cada banda del Pirineu, ens ha situat en l’àmbit europeu, i és el producte que genera més interès quan ens presentem en fires internacionals. Una altra característica de Bicitranscat és que connecta tres espais naturals: els Aiguamolls, el cap de Creus i l’Albera, i això obre moltes possibilitats. També és important recalcar que generem sinergies econòmiques, entre els territoris i a cada banda de la frontera.
Turisme transfronterer?
Sí, però no és només una aposta pel cicloturisme -que també-; és també una aposta important per influir en la mobilitat quotidiana de la ciutadania d’aquestes àrees.
La intermodalitat és bàsica en aquest sentit?
Sempre s’ha tingut en compte però es reforça, perquè l’objectiu és poder utilitzar aquestes vies sense recórrer al vehicle personal. Ja hi ha empreses professionals que es dediquen a la logística de portar les bicicletes, però també es potencia el transport de la bici al tren i autobús. En el cas de l’autobús hi ha una problema d’espai, les bodegues dels vehicles tenen l’espai que tenen; però la voluntat hi és, fem convenis per exemple amb Sarfa, i s’estan fent proves pilot per col·locar un portaequipatge al bus per a bicicletes.

Col·laboració entre cinc administracions i amb finançament europeu

Bicitranscat és una iniciativa promoguda conjuntament per cinc socis: al sud de l’Albera, el Consorci de les Vies Verdes de Girona (que és el cap de files i coordinador del projecte), l’Ajuntament de Figueres i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà. Al nord, el Consell Departamental dels Pirineus Orientals i la Comunitat Urbana Perpinyà Mediterrània. El projecte té un pressupost total de 4.689.269,25 euros cofinançats al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) mitjançant el Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (Poctefa 2014-2020); un 25% és a càrrec de la Diputació de Girona, com a soci associat al projecte dels socis catalans; un 10% d’autofinançament correspon a cada soci gironí, i un 30-35% d’autofinançament, per part dels socis de la Catalunya del Nord. En concret el Consell Departamental dels Pirineus Orientals aportarà 1.431.500 euros; la Comunitat Urbana de Perpinyà, 1.239.500 euros; l’Ajuntament de Figueres, 571.046,25 euros; el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, 269.477 euros, i el Consorci de les Vies Verdes de Girona, 1.177.746 euros. Representants dels cinc ens van presentar conjuntament el projecte aquest mes passat a Figueres. Durant l’acte es va avançar que, per donar a conèixer aquesta nova ruta i fer-ne difusió, es presentarà a les principals fires internacionals i nacionals de senderisme i ciclisme. L’any vinent ja hi ha previst presentar Bicitranscat a Utrecht, Tolosa i Stuttgart. De cara al 2020 es faran presentacions a premsa i operadors turístics, i per promocionar-ho entre usuaris i habitants del territori també s’organitzaran concursos i trobades d’instagramers. Tenint en compte que Bicitranscat s’emmarca en un programa europeu 2014-2020, la previsió és que l’any 2019 es dediqui a la definició final del projecte. Un cop consensuat el recorregut, la fase executiva es completarà al llarg de l’any 2020, adaptant el traçat a la ruta pedalable i col·locant la senyalització corresponent i unificada a cada tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols prims i mitjans a la tarda

Barcelona

El CAP Raval Nord de Barcelona s’ubicarà a la Capella de la Misericòrdia

Barcelona

La fiscalia rebutja els recursos dels directius del projecte Castor

Palamós vol posar ordre a l’ocupació de la via pública en els espais més plens

palamós

Cinc mesos amb gossos a les platges de Tossa

tossa de mar

Volen un esbarjo de gossos a les Mates d’Olot

Olot

Impuls de la Diputació de Girona a les polítiques d’habitatge

Girona

Afectació al centre de Lloret pels treballs a la plaça Pere Torrent

lloret de mar
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Dimecres amb núvols, però sense pluja

Barcelona