Infraestructures i serveis

Alt risc d’accidents greus al 30% de la xarxa viària

La C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és per quart any el tram que acumula més accidents greus i mortals de Catalunya

Les motos representen el 43% de la sinistralitat, segons l’estudi EuroRAP

La sinistralitat a les carreteres catalanes va disminuir un 3,4% durant el trienni 2016-2018, mentre que la mobilitat va créixer un 4,5%, segons l’estudi EuroRAP que analitza l’accidentalitat a la xarxa viària catalana. D’aquestes dades es desprèn que el risc global de tenir un accident greu o mortal ha disminuït un 7,6% respecte al trienni 2015-2017.

El mateix informe, presentat ahir a la seu del RACC, que participa en la seva elaboració, destaca que al 30% de la xarxa viària catalana –un de cada tres quilòmetres– hi ha un risc alt o molt alt de tenir un accident greu o mortal. Això són 1.910 quilòmetres de carreteres. Les vies que concentren els riscos de sinistralitat més alts són les carreteres convencionals d’un sol carril per tram, on la possibilitat de tenir un accident greu o mortal és quatre vegades superior que en una autopista. Després de diversos anys d’estancament, la dada de les carreteres amb el risc més alt ha millorat respecte al trienni anterior, en què els quilòmetres de més risc representaven el 34% de la xarxa, una disminució que s’ha notat a totes les demarcacions excepte a Lleida, on en un 44% dels quilòmetres hi ha un risc alt. D’altra banda, els quilòmetres amb risc molt baix i baix representen gairebé la meitat del total de la xarxa viària.

La C-37 entre Alcover i Valls és el tram de carretera amb més risc d’accident de Catalunya i en destaca l’alta proporció d’accidents amb vehicles pesants involucrats, que en aquest tram representen el 43% del total amb morts i ferits greus. La carretera de l’Arrabassada (BP-1417) entre Barcelona i Sant Cugat baixa fins a la cinquena posició després de tres anys com a tram de més risc. Els deu trams on hi ha més risc d’accident són vies convencionals de calçada única.

Per tipus de vehicles, les motocicletes representen el “primer problema que s’ha d’abordar a Catalunya”, segons el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, per l’alt percentatge d’accidents greus en què es veuen involucrades. Les motocicletes estan involucrades en el 43% dels accidents amb víctimes greus i mortals a la carretera, però representen menys del 5% de la mobilitat total. Des del 2013, el nombre de sinistres amb moto o ciclomotor ha augmentat un 47%, fins a situar-se en 2.306 el 2018. La majoria de trams amb més accidents greus o mortals de moto es concentren a l’entorn metropolità de Barcelona.

Trams amb més sinistres

Pel que fa a les vies que concentren més accidents, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola s’emporta la palma i encapçala el rànquing per quart any consecutiu. Per aquesta via circulen gairebé 150.000 vehicles cada dia i en el trienni analitzat hi ha hagut un total de 21 accidents amb víctimes greus o mortals. Les deu primeres carreteres amb més sinistralitat són totes vies amb una elevada intensitat de trànsit, més de 20.000 vehicles per dia, i d’aquestes, vuit es troben a la regió metropolitana de Barcelona i n’hi ha dues que estan situades a l’extrem sud de la Costa Brava. La majoria d’aquests trams ja apareixien a la llista de l’any passat, i sis fa tres anys o més que figuren en aquest rànquing.

En els últims quatre anys, hi ha hagut un clar estancament en la reducció del nombre de víctimes mortals. De moment la baixada ha estat d’un 28% entre el 2010 i el 2018 i fa molt difícil assolir l’objectiu de la Unió Europea per al 2020 de reduir un 50% respecte al 2010 el nombre de víctimes mortals.

LES XIFRES

1.910
quilòmetres
de carreteres catalanes amb un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal.
8
dels deu
primers trams de vies amb més sinistres estan situats a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Obres per protegir l’R1 de Mataró a Cabrera de Mar

Adif invertirà 12,8 milions d’euros per protegir de les onades la via del tren entre Mataró i Cabrera de Mar amb la construcció de dues capes d’esculleres que evitaran els embats del mar.

Formalitzat l’encàrrec per allargar l’L1

El Departament de Territori ha formalitzat l’encàrrec del projecte bàsic d’ampliació de l’L1 del metro des del Fondo, a Santa Coloma, fins a les futures estacions de Montigalà i Sant Crist, a Badalona.

Episodi d’alta contaminació per partícules PM10

La presència de pols africana en suspensió ha provocat la declaració d’un episodi d’alta contaminació per partícules PM10. No hi haurà restriccions de trànsit, però cal moderar l’activitat a l’aire lliure.

Descarrila un tren de l’R2 sud a l’estació de França

La sortida d’un eix del carril d’un tren de l’R2 sud a l’entrada de l’estació de França va provocar ahir al matí retards en aquesta línia i les regionals del corredor mediterrani. No hi va haver ferits.

Preocupació a Sabadell i Terrassa per la ZBE

La saturació del transport públic que pot provocar l’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions (ZBE), tal com preveu un estudi del RACC, preocupa a les cambres de Sabadell i Terrassa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Creix el delta del riu Tordera

blanes / malgrat de mar

Guanyem qüestiona tant el projecte com el resultat de la reforma del carrer de la Creu de Girona

girona

Les entitats empordaneses, contra la reactivació de les mines de talc a les Salines

Darnius

Els contenidors intel·ligents fan créixer el reciclatge

sant boi de llobregat

No a la Mat Selva porta Red Eléctrica als jutjats

la selva

Els estudis de traçat i impacte ambiental del tram nord de la variant d’Olot, al maig

Olot

L’R-17 tindrà més trens de Port Aventura a Barcelona

Cara a cara amb Territori pel trànsit al vial Sant Jordi d’Olot

Olot

Palafrugell vol reduir el plàstic al mercat municipal

palamós