Societat

La Girocleta supera, 2019, el mig milió de lloguers

El servei de bicicletes públiques de Girona continua creixent i, l’any passat, es va trencar per primer cop el llindar dels 500.000 viatges (538.817), un 10% més que el 2018

El nombre d’usuaris a finals d’any era de 3.592 i el màxim de trajectes en un dia va ser de 2.551

El consistori creu que això els “obliga” a fer més carrils bici

El servei de bicicletes públiques de Girona, la Girocleta, continua el creixement imparable i el 2019 –l’any del seu desè aniversari– va superar per primera vegada el mig milió de trajectes. En total, segons dades de l’Ajuntament, es van fer 538.817 lloguers o viatges, un 10,3% més que el 2017. Pel que fa a nombre d’usuaris, es van tancar l’any amb 3.592 abonats, un 8,1% més que a finals del 2018. El fet que creixi més el nombre de trajectes que el d’usuaris demostra que els abonats cada cop fan més viatges amb la Girocleta. Una altra dada destacada és que el màxim de viatges en un dia es va situar en 2.551, mentre que la mitjana de lloguers diaris dels 100 millors dies va ser de 2.195, quan el 2018 havia estat de 2.045.

La regidora de Mobilitat del consistori, Marta Sureda, fa una valoració “molt positiva” del creixement del servei i destaca que això els “obliga” a fer més carrils bici, perquè si cada cop hi ha més usuaris de la bicicleta i fan més trajectes, se’ls han de “facilitar els desplaçaments”. A més, destaca que “la Girocleta és estimada pels veïns” perquè “ningú no s’oposa quan es vol posar una estació allà on sigui”, sinó al contrari, i en moltes zones se’n demanen. “Poques coses generen tan poques queixes; tothom la vol”, conclou.

Sisè any d’augment

El 2019 va ser el sisè any consecutiu de creixement de la Girocleta, tant en usuaris com en viatges. Ha estat l’any amb un augment percentual més baix, però cal tenir en compte que es venia de creixements molt alts (el 2016 i el 2017, es van sumar més d’un 20% tant d’abonats com de lloguers, mentre que el 2018 l’increment de trajectes va arribar al 27%, tot i que els usuaris només va pujar un 15,6%). Les dades de l’any passat, a més, no són pas menors. En nombres absoluts, es van guanyar 268 abonats i es van fer 50.521 trajectes més que el 2018.

Si es miren les dades amb perspectiva de diversos anys, la xifra de lloguers del 2019 duplica la que hi va haver quatre anys abans i el nombre d’abonats, gairebé també.

Dades per estacions

De les 21 estacions que té la Girocleta, la més usada el 2019 va ser la de la plaça Catalunya (amb 44.141 lloguers), seguida de la dels jutjats (41.950) i la de la Renfe (38.786). També van tenir més de 30.000 lloguers les estacions de les places Miquel de Palol (34.354) i Marquès de Camps (33.709) i les de Fontajau (31.888) i Emili Grahit (31.883). L’estació en què més van créixer els usos l’any passat van ser la de l’Eixample, amb un augment del 30,1% (de 13.285 a 17.288). Pel que fa a les més recents, l’estació de Sant Ponç (oberta a mitjans del 2018), va tenir l’any passat 16.268 lloguers i la de Pont Major, que va obrir la primavera passada, 4.175.

Nova estació a la zona dels maristes a la primavera

La 22a estació de la Girocleta s’obrirà a la zona de l’escola dels maristes aquesta primavera, segurament entre els mesos de març i abril, segons va explicar, fa unes setmanes, la regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda. El pressupost municipal del 2020 destina una partida de 30.000 euros en el capítol d’inversions a l’obertura d’aquesta estació, que, en concret, se situarà a la rotonda de Santa Eugènia (a la intersecció entre els carrers Santa Eugènia i Güell i l’avinguda de Tarradellas). Aquesta és l’última estació que queda pendent de les que preveia el pla de mobilitat urbana del 2014 (tot i que allà es parlava de la zona de la Rodona, al carrer Santa Eugènia uns 200 metres més cap al centre de Girona).

Lligats a aquesta nova estació hi ha els nous carrils bici que es volen fer des d’allà fins a Can Ninetes –on ara està pintat com a carril compartit a la calçada– i des d’allà fins al parador del Güell –on enllaçarà amb el tram existent que va fins a Fontajau–, que es van escollir en els pressupostos participats del 2018. La proposta triada pels veïns del barri de Santa Eugènia, però, ja especificava que primer es fes un estudi de trànsit per conèixer les afectacions en el sistema de trànsit, sobretot pel que suposaria eliminar un dels carrils de circulació en sentit cap al centre de la ciutat al carrer Santa Eugènia entre Can Ninetes i la rotonda per encabir-hi el carril bici. Justament, el consistori gironí acaba d’encarregar aquest mes aquest estudi, segons confirma la regidora de Mobilitat.

Fort descens de les sancions a ciclistes

L. Artigas

La policia municipal de Girona va multar, l’any passat, 330 ciclistes, una xifra que és inferior en un 60,7% al nombre de sancions del 2018, quan se’n van imposar 840. També és sensiblement menor a les denúncies contra conductors de bicicletes que hi va haver el 2017 (447). Cal tenir en compte que l’Ajuntament de Girona va apostar fort, a finals del 2017, per posar fre a les infraccions que cometen els ciclistes i a mitjan novembre va començar una campanya sancionadora, amb el focus posat sobretot en els que circulaven per sobre la vorera, que va continuar bona part del 2018. Això es va traduir de manera clara en les dades de sancions, que el 2015 i el 2016 eren al voltant del centenar i que es van disparar el 2017 i, sobretot, el 2018. En aquest sentit, la dada del 2019 suposa un fort retrocés respecte al moment més àlgid de la campanya, però encara és molt superior als anys anteriors a aquesta. En aquest sentit, cal assenyalar que el 2015 hi havia hagut només 108 sancions i el 2016, encara menys, 95.

Tipus d’infraccions

Un any més, el motiu principal de les denúncies va ser circular en bicicleta per sobre de la vorera, amb 179 multes, el 54% del total. La xifra, però, suposa un descens de gairebé el 70% respecte de les 589 sancions imposades per aquest motiu el 2018 (quan van ser el 70% del total d’infraccions castigades). Va continuar sent, doncs, el motiu d’infracció principal, però alhora el que més es va reduir.

D’altra banda, l’any passat, el nombre de multes per anar amb bici utilitzant dispositius mòbils (52 sancions, un 20% menys que les 65 del 2018) o cascos o auriculars (33 sancions, un 11% menys que les 37 del 2018) van superar les denúncies per no respectar els semàfors en vermell (31 sancions), que van tenir també un fort descens (un 63% menys que el 2018, que havien estat 84). A més de 14 sancions per portar més persones de les permeses a la bicicleta (un 56% menys que les 32 del 2018), hi va haver també 21 sancions per altres motius.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Un petit front deixarà el cel ennuvolat a partir de dilluns al migdia

Barcelona

L’empresa de cibeseguretat Fortinet cancel·la un congrés a Barcelona pel coronavirus

Barcelona
Salut

El grau de l’experiència

palamós

Un centre català busca ajuts per a una vacuna pel coronavirus

Barcelona

L’Olotx2 crea dubtes amb la “bona acollida” el primer dia

OLOT

Casa Cacao omple Girona d’aroma de la millor xocolata

Girona

Torra destaca el potencial del sector agroalimentari

RiUDELLOTS DE LA SELVA

L’ànima del Floridita és de Lloret

LLORET DE MAR

Una escola pel foment de la cultura i les tradicions catalanes, a Girona

girona