Societat

PEP GENERÓ

PRESIDENT DEL CLÚSTER MODACC, DEDICAT A LA PROMOCIÓ DEL SECTOR DE LA MODA CATALANA

“Barcelona és una ciutat que emana disseny i amb un gran potencial”

Ha estat escollit president del clúster de moda de Catalunya i parla de com es troba el sector al país, en un moment en què la passarel·la del 080 acaba de tancar amb èxit una nova edició

Fa poques setmanes que ha estat escollit president i ja ha hagut d’afrontar el primer 080.
Sí. Som un clúster ben avingut, on les empreses hi participen molt. La presidència té una durada d’un any i això no ho fa molt carregós. Hem de tenir en compte que treballem per projectes i que aquests van a càrrec dels empresaris; per tant, la tasca està molt repartida.
Quin és el valor del 080?
A la moda catalana, tenir una festa de la moda ens ajuda molt. Tenir-hi marques consolidades o joves emergents ens estimula a tots moltíssim. A les marques els obliga a repensar els seus productes i a fer una aposta pel disseny. I per als joves emergents és una oportunitat de donar-se a conèixer, així com que hi hagi interactuació entre empreses i dissenyadors.
Realment el 080 és un gran aparador, però aquests dissenys que s’hi presenten difícilment es veuen pel carrer.
És veritat en part. Hi ha propostes molt creatives i arriscades. És com si en una fira industrial es presentés un determinat prototip, que tothom entén quin és el seu valor. I després hi ha les marques comercials, com les que deuen tenir els seus clients. El 080 és una mica això: dissenyadors emergents que arrisquen i volen destacar i marques amb proposta contemporània que després es ven al gran públic.
Com lluita un dissenyador emergent davant grans productors com pot ser Inditex?
És veritat que si busques un producte fet i dissenyat aquí, amb un valor afegit, tindrà una producció més limitada. Però els joves dissenyadors i les marques fan una proposta de valor diferenciada, i en la mesura que puguin aconseguir-ho, el món avui en dia és gran i no es limita únicament al mercat espanyol o català. Internacionalment hi ha moltes botigues que fan una aposta molt clara pel disseny i pel valor afegit.
Així, doncs, el valor és la diferenciació?
Aquest és el repte. Una proposta diferent que el consumidor la valori i la vulgui consumir. Aquest aparador que és el 080 és una oportunitat molt important per difondre les propostes. El sector està molt pendent del 080 i de les propostes que s’hi fan.
Quan parlem de moda tendim a fixar-nos en la part creativa, la dels dissenyadors. Però la indústria no acaba aquí. Fins a quin nivell s’involucra la resta d’indústria al clúster?
En una reunió del clúster hi pot haver gent que fa teixits, que fa màquines tricotoses, confecció..., tota la cadena. Això ho fa molt més transversal i interessant.
Quantes empreses formen part del clúster?
Tota la cadena de valor de la moda a Catalunya està formada per 4.685 empreses, segons dades del 2018, que ocupen gairebé 100.000 persones i generen un volum de negoci de 15.000 milions d’euros, gairebé el 8% del PIB del nostre país. Tenim un grup d’empreses que cobreixen tot el sector de la moda en tots els seus processos. Això és molt bo perquè entre nosaltres ens podem retroalimentar, ja que hi ha des d’empreses de teixits fins a escoles de moda. I com a interlocutor amb les administracions, el clúster és important.
Quin estat de salut té la moda catalana?
Com en tots els sectors, hi ha casos de més èxit i d’altres de menys. L’exportació de la moda catalana ha crescut un 30% els darrers cinc anys. Això no és una sensació, és una dada. I quan sortim fora tenim èxit.
Abans parlava de casos d’èxit catalans. Munich, per exemple, en seria un?
I tant. N’hi ha molts, afortunadament. Durant el 080 fem el que anomenem showroom de marques de moda catalanes, on es troben un munt de marques d’èxit que no forçosament participen a la passarel·la. Es fa una convocatòria d’operadors internacionals que es trien prèviament perquè puguin fer gestions comercials per arribar a acords. Ja fa tres anys que es fa i es va consolidant.
Els catalans ens sabem vestir o ens conformem?
Cada cop es desdibuixen més les diferències a tot el món. Catalunya està molt a prop de França, que possiblement té més tradició de moda que altres zones. I, per exemple, Barcelona emana disseny. És una ciutat molt lligada al disseny, que té moltes escoles, amb un potencial al seu entorn molt gran.
Aquest potencial s’explota prou? Hi ha prou suport?
L’administració gestiona i promou el 080, però és veritat que potser caldria reflexionar a l’entorn dels joves dissenyadors, que és un sector pel qual Modacc està apostant molt, perquè tinguin més oportunitats d’entrar en productors i que el camí que han de fer sigui més fàcil i no es quedin en un entorn més petit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La mortalitat per càncer es redueix un 7% en set anys

barcelona

L’Associació Aremi i Enric Molist, premis solidaris de l’ONCE

barcelona
Llengua

30 anys estimant el català

Barcelona

Un total de 3.749 persones aprenen català al Consorci

girona

Girona deixa en ‘stand by’ la taula del mercat de marxants

girona

El Col·loqui de Tardor, dedicat a Ramon Margalef

BANYOLES

La Taverna del Mar ultima el centenari dels Banys de s’Agaró

SANT FELIU DE GUÍXOLS / S'AGARÓ

Operació contra el frau elèctric al barri del Culubret de Figueres

figueres

La Facultat de Turisme aplicarà una prova pilot de formació dual

girona