Societat

El taxi es creu el compromís de Foment i torna a la feina

Una assemblea molt tensa decideix aixecar la vaga

Els taxistes parlen de “treva” i avisen que si al setembre no es promulga el decret per limitar les VTC organitzaran “la tercera guerra mundial”

Des d’aquest matí Barcelona torna a tenir taxis en circulació i amb el llum verd encès i el centre de la ciutat torna a ser un espai de lliure circulació per a tot tipus de vehicles. Els centenars de cotxes negres i grocs aparcats des de divendres de la setmana passada a la Gran Via van posar-se ahir a la nit en moviment alliberant l’espai després que l’assemblea va donar per bons els compromisos del Ministeri de Foment amb el sector i decidís aixecar la vaga indefinida.

La decisió d’acabar la protesta estava cantada, però s’havia d’esperar al desenvolupament de la reunió de la Comisión Nacional del Transporte, a Madrid entre Foment i les autonomies, per convocar l’assemblea, avaluar la situació i posar a votació la desconvocatòria de la protesta. La reunió a Madrid es va fer a la tarda i per això l’assemblea de Barcelona va arrencar passades les 9 del vespre i la votació definitiva no va arribar fins a les 11 de la nit.

La fi de les mobilitzacions és una mesura provisional, ja que el portaveu del sindicat Élite i líder de la protesta, Alberto Álvarez, ja va advertir que si al setembre no es compleixen els compromisos adquirits per Foment es reprendrà la protesta. “Això és una treva”, va advertir abans d’avisar a l’Estat que si els enganyen “al setembre tornarem i muntarem la tercera guerra mundial”.

Els taxistes ja van aconseguir dilluns, en una reunió cara a cara amb Foment, el compromís del ministeri d’aprovar demà divendres al Consell de Ministres una declaració d’intencions que es concretaran amb la promulgació d’un decret llei el proper 14 de setembre amb mesures de protecció del taxi i de control dels cotxes de lloguer amb conductor (VTC). També van arrencar el compromís de traspassar les competències sobre els vehicles de transport de passatgers a les autonomies, però els taxistes van voler esperar a la reunió d’ahir per veure com es concretava això i assegurar-se també, com així va ser, que hi haurà delegació de competències als ajuntaments. Els taxistes saben que la llicència urbana és l’eina per controlar l’expansió de les VTC a Barcelona i per això exigien donar competències al món local.

L’assemblea va estar carregada de tensió perquè el col·lectiu s’havia plantat a la Gran Via amb l’objectiu de no moure’s fins aconseguir que el govern espanyol promulgués el decret llei en defensa dels seus interessos. Els representants de les diverses associacions van tenir feina per convèncer l’assemblea que fins al 14 de setembre és materialment impossible aconseguir aquesta nova norma i que per tant no tenia sentit mantenir la protesta durant l’agost.

Alberto Álvarez va explicar que els terminis legals d’aprovació per part del Consell de Ministres i posterior ratificació al Congrés, farà que la nova normativa no estigui plenament en vigor fins a principis de novembre. Aquest fet va aixecar recels entre els centenars de taxistes que temen que durant aquest temps puguin seguir proliferant noves llicències per a vehicles VTC.

Álvarez també va explicar que confien que amb la nova norma el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya decideixi aixecar la suspensió del reglament de l’AMB que protegeix el taxi davant els VTC, suspensió que va desencadenar el conflicte. Els sindicats calculen que amb les reformes legals que ara s’impulsaran, el nombre de VTC a Barcelona quedarà reduït a 399. En cas contrari, si es donessin totes les llicències que l’actual marc legal permetria, els vehicles VTC a Barcelona podrien arribar als 4.000.

LA XIFRA

8
dies
ha durat la vaga indefinida dels treballadors del taxi, amb cinc nits d’acampada a la Gran Via.

LA FRASE

Amb la llicència urbana el nombre de cotxes VTC a Barcelona ha de quedar reduït a 399
Alberto Álvarez
portaveu d’Elite taxi
Les claus

De la gestoria a la lluita de classes, passant per la violència

Jordi Panyella

Tot canvia en aquest món, també el sistema d’organització dels professionals del taxi de Barcelona que històricament havien estat dirigits per unes entitats que més que sindicats semblaven gestories, amb capacitat de mobilització i influència però amb poca voluntat de fer nosa al poder.

Tot va canviar fa uns anys amb la irrupció d’una organització molt poc convencional, de nom Élite, que ràpidament va obtenir les simpaties del sector fins a aconseguir liderar les reivindicacions utilitzant mètodes expeditius que fins aleshores no s’havien vist en protestes anteriors del taxi i plantejant la batalla contra les VTC com una qüestió de lluita de classes.

No és cap secret que Élite ha utilitzat la violència, inclús contra companys seus de professió, per imposar els seus criteris. Així, no és estrany que la vaga convocada en aquesta ocasió hagi tingut un seguiment del cent per cent, perquè en altres ocasions taxistes que no havien parat van ser víctimes dels nous mètodes expeditius. Dimarts aquesta violència injustificada i injustificable va tornar a sortir aquesta vegada contra un fotògraf del diari Ara que retratava uns vaguistes que havien muntat una piscina al mig.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ser mares abans del que toca

Barcelona

Productes sostenibles de BBVA per a un futur verd

PAULA ALEXANDRA POLO
MARE ADOLESCENT

“Tenia clar que la prioritat era la nena”

barcelona
opinió

Iguals

delegat territorial ONCE Catalunya / president del Consell territorial ONCE Catalunya

Uns 350 metres de la muralla romana de Tarragona, en risc

Tarragona

Marató negociadora per evitar el fracàs a la Cimera del Clima

madrid
societat

Minut de silenci a Vilobí en record de les dues nenes mortes

El cas de Pedro Álvarez, en risc de prescriure

barcelona

Les AMPA de Salt recullen 1.500 euros al seu mercat

Salt