Societat

Els taxistes, a un pas de la victòria

El col·lectiu espera un resultat positiu de la reunió d’avui entre l’Estat i les autonomies per posar fi a la vaga

L’assemblea fa un gest de bona voluntat i aprova serveis mínims

Una nit més de dormir de qualsevol manera dins el taxi. Un dia més d’aguantar el tedi, les hores que no passen mai i la calor extrema que fa a peu d’asfalt a Barcelona. Un dia més de posar a prova la paciència dels ciutadans. Els taxistes de la capital catalana van acordar ahir prorrogar 24 hores més la vaga sabedors que el seu catàleg de reivindicacions ha estat atès per l’administració i en espera de poder tancar avui el cercle amb un compromís de l’Estat de traspàs de competències del sector a les autonomies i els ajuntaments. Si es compleixen les previsions i amb tot al sac i ben lligat l’assemblea convocada per avui a la nit votarà, amb tota seguretat, aixecar la vaga indefinida iniciada divendres de la setmana passada i ho farà amb una sensació d’haver aconseguit un triomf absolut. En cas contrari, si l’administració fa un pas en fals i no se satisfà el conjunt de les reivindicacions, el crit de guerra dels taxistes, “Ni un pas enrere”, tornarà a ressonar amb força al centre de Barcelona, si bé aquest és un escenari que ningú vol i tampoc ningú espera.

L’aixecament definitiu de l’aparcada de taxis a la Gran Via i el passeig de Gràcia de Barcelona està pendent del resultat de la reunió d’avui del Consell Nacional del Transport Terrestre, on l’Estat i les comunicats autònomes parlen de temes del sector, aquesta vegada amb el conflicte del taxi i els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) damunt la taula. En aquesta trobada, l’administració estatal ha de concretar com es durà a terme l’anunciat traspàs de competències sobre el sector del taxi als governs autonòmics, traspàs que els taxistes exigeixen que s’ampliï també als ajuntaments. La petició té tota la lògica, ja que ha estat precisament un reglament impulsat per Ada Colau, favorable als taxistes i recorregut en contra en el seu dia per Foment, el que ha incendiat el sector.

Sobre el contingut i el resultat de la reunió d’ahir va voler ser molt cautelós el secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori, Isidre Gavín, que no va voler fer cap valoració de l’anunci del traspàs fins a escoltar dels responsables de Foment com es concreta tot plegat. “Ha de ser un traspàs de competències efectiu i ple, no un mal traspàs del problema d’una administració a una altra i punt”, va advertir Gavín.

L’alt càrrec de la Generalitat va fer aquestes declaracions a la sortida d’una reunió, ahir al migdia, amb representants de tots els sindicats dels taxistes. En aquesta trobada es va explicar al col·lectiu que a partir del setembre es posarà en marxa, primer en període de proves, un registre on quedarà documentada tota l’activitat dels vehicles VTC que permetrà comprovar que s’ajustin a la legalitat vigent.

Aquest registre és una de les novetats que el govern català va incloure en un decret llei que va aprovar fa un any, i que va ser anunciat pel conseller Josep Rull, i que va ser ratificat el 6 de setembre pel Parlament de Catalunya, en el mateix ple tempestuós on es van aprovar les lleis de desconnexió. Un cop en vigor va ser recorregut en contra pel govern del PP al Tribunal Constitucional, que en va ordenar la suspensió cautelar fins que fa poques setmanes es va aixecar la suspensió.

El decret aprovat aleshores preveia mesures per evitar l’especulació amb les llicències dels VTC, mesures per impedir que vehicles de fora de Catalunya puguin operar aquí i un sistema d’identificació dels cotxes de lloguer amb conductor. Gavín també va oferir al sector actualitzar la llei catalana del taxi.

Unitat d’acció

Del contingut d’aquesta trobada amb la Generalitat se’n va informar el col·lectiu de taxistes en una assemblea que es va dur a terme a les quatre de la tarda i en la qual es va acordar per majoria aclaparadora continuar amb la protesta fins avui. “No ens refiem de la paraula i volem esperar fins demà per veure com es compleix tot els que ens han dit, no ens refiem de la paraula”, va dir als treballadors el portaveu del sindicat Elite, Alberto Álvarez.

En termes similars es va pronunciar el president de l’associació Taxi Companys, Lluís López, que va deixar clara l’estratègia que cal seguir: “No ens mourem fins que tot estigui arreglat”. I una vegada més aplaudiments i crits de “Ni un pas enrere!”.

Tot i mantenir la protesta i tot i la crida dels líders sindicals a no abaixar la guàrdia i mantenir els cotxes als carrers, l’assemblea sí que va aprovar afluixar un punt la radical mesura de força de la vaga total que duen a terme i es va aprovar, també per assentiment i amb aplaudiments, fer a partir d’avui serveis mínims per a persones necessitades en el transport, com és el cas dels malalts que han d’anar a l’hospital. La reunió de taxistes es va acabar amb una crida al civisme i a mantenir net l’espai que s’ocupa als carrers. “Som taxistes, però nets”, va cridar un líder sindical. El cert és que, tot i la gran concentració de personal, aquests dies el centre de Barcelona no presenta un aspecte especialment degradat.

L’altra cara del conflicte

Mentre els taxistes de Barcelona es conjuraven per no defallir i continuar “fins a la victòria”, el Ministeri de Foment va donar audiència ahir a l’altre part del conflicte, la patronal dels vehicles VTC, que es va reunir a Madrid amb el secretari d’estat de transports, Pedro Saura. La trobada va començar amb les posicions allunyades i carregades de tensió perquè des del sector dels VTC s’acusa els taxistes de fer xantatge al govern i es demana a aquest que no cedeixi.

A la sortida de la trobada, el president de la patronal, Unauto, Eduardo Martín, es va mostrar “moderadament satisfet” després que se’ls hagués proposat participar en una comissió que a partir del setembre haurà de debatre el nou marc normatiu del sector. Aquest oferiment no lliga gaire amb el calendari adquirit el dia abans per Foment amb els taxistes en el sentit que el 14 de setembre el Consell de Ministres donaria llum verd a la norma que ha de limitar les llicències de VTC a una per cada 30 de taxis.

Sobre aquesta limitació sembla que hi ha un acord de totes les parts. Hi fa costat el ministeri i també hi està d’acord la patronal Unauto, si bé la discrepància radica en si aquesta limitació s’ha d’aplicar de manera retroactiva, fet que obligaria a prohibir moltes llicències de cotxes VTC que ara estan operant. Segons els càlculs dels taxistes, a Barcelona sobren 700 cotxes VTC.

LES FRASES

No ens refiem de la paraula, volem esperar per veure si es compleix tot el que han dit
Alberto Álvarez
sindicat elite del taxi
Volem que se’ns traspassi la competència plena, no el problema i prou
Isidre Gavín
Secretari d’infraestructures

Els taxis i els vehicles VTC portaran matrícula blava

La direcció general de Trànsit ha decidit impulsar el reglament de senyalització dels vehicles que fan transport de viatgers i que, a partir d’ara, s’hauran d’identificar amb una placa de matrícula de color blau amb la numeració i lletres blanques. Aquestes plaques les hauran de portar tant els taxis com els vehicles de lloguer amb conductor, que a partir d’ara seran fàcilment identificables. La nova modalitat de matrícula substituirà la placa amb les lletres SP, de servei públic, que durant molts anys havien de portar de manera obligatòria tots els taxis. El sector té un any de moratòria per adaptar-se a la nova norma.

Albert Rivera no vol trossejar la llei en 17 parts

El president de Ciutadans, Albert Rivera, ha aprofitat el conflicte del taxi per llançar un nou missatge del seu concepte d’unitat espanyola. Rivera va criticar ahir la voluntat del govern del PSOE de traspassar a les comunitats les competències dient que no s’ha de “trossejar la llei” i que cal un debat global.

Fins a un 15% més de cotxes al pàrquing del Prat

Els pàrquings de les terminals 1 i 2 i el de llarga estada de l’aeroport de Barcelona han vist incrementada entre un 10% i un 15% la seva ocupació des de l’inici de la vaga dels taxistes de Barcelona, segons dades de Saba. El metro i Renfe també han reforçat les línies que connecten amb l’aeroport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.