Educació

Desplegament de 48 accions del pla educatiu de Salt

S’ha elaborat una guia amb orientacions i consells per triar escola

S’està treballant en un projecte de mentoria en el qual hi hagi estudiants que facin acompanyament i n’ajudin d’altres de cursos inferiors

També hi ha el propòsit de dinamitzar algunes AMPA i AFA

Salt té en marxa el desplegament del pla educatiu local: un document elaborat de manera participativa i que va ser aprovat per ple el desembre del 2018. És una eina que, en síntesi, marca les línies estratègiques de la política educativa municipal. El seu procés d’implantació s’ha començat a fer d’acord amb el pla d’acció 2019/2020, el qual preveu 76 iniciatives. Fins ara se n’han iniciat 48 i, a través d’un grup motor, se’n du a terme un seguiment. Aquest grup ja s’ha reunit en dues ocasions –al maig i a l’octubre– i, a finals d’any, s’elaborarà un informe sobre com està anant el desenvolupament del pla.

El regidor Fermí Cunill i la tècnica Clara Serdà detallen diverses de les novetats. Aquest any es va dotar de més pressupost l’àrea d’Educació per tal que l’Ajuntament pugui donar més suport als projectes artístics de les escoles públiques d’infantil i primària. Afegeixen que “un altre projecte potent” és la dinamització de les AMPA i AFA. Es va fer una diagnosi als centres educatius, ja que n’hi ha alguns en què aquestes associacions no estan creades. D’altres, en canvi, són molt actives. Per això s’incidirà primer en les més debilitades per activar-les i així implicar més les famílies i, de retruc, reforçar la comunitat educativa.

Un altre repte clau és combatre la segregació. S’ha creat una guia per a l’escolarització amb vuit orientacions a l’hora de triar centre. S’hi explica com obtenir informació, s’aconsella visitar els equipaments i mirar els seus espais web, i també es recorda la importància de deixar de banda els prejudicis. S’hi adjunten arguments sobre per què escollir un col·legi a Salt, així com un apartat sobre el procediment d’escolarització d’infants. És una guia inspirada en una de la Fundació Jaume Bofill. Ha estat adaptada per l’Ajuntament, amb aportacions de la plataforma ciutadana SalT’Educa. I, a banda, el municipi està unit al Pacte Contra la Segregació Escolar a Catalunya, impulsat pel Síndic i el Departament d’Educació.

S’ha fet, a més, un pla que inclou tres esdeveniments, adreçats sobretot als docents. Un és l’acte inaugural del curs acadèmic, que va incorporar l’actuació artística d’una escola i una ponència sobre la importància d’identificar les emocions dels alumnes. També se celebrarà una xerrada d’acollida al professorat, si bé estarà oberta a tothom. S’hi oferirà una pinzellada dels recursos i equipaments de la vila, es donaran a conèixer projectes de les entitats i s’explicarà el pla educatiu i el de joventut. I, en tercer lloc, l’Ajuntament i SalT’Educa han ideat una gimcana pel municipi, que també han preparat pel professorat –el curs vinent s’intentarà que aquests actes formin part d’una formació reconeguda per Ensenyament.

En Educació 360 el consistori ha invertit en material pel projecte pedagògic per al temps del migdia a infantil i primària. Es donaran uns dorsals als alumnes, que es dividiran en equips. Un grup pararà i despararà taula, un altre vetllarà per les normes de convivència i els hàbits higiènics i un tercer ajudarà als monitors en les activitats de lleure. També s’han dissenyat uns adhesius per reforçar les conductes positives i cartells amb les normes de convivència i hàbits d’higiene.

Paral·lelament, hi ha sinergies entre el pla educatiu local i el de joventut. En la jornada del 16 de novembre sobre el pla de joventut 2020-2023 van sorgir dotze propostes. Les dues més votades són “Salt és jove” i “Young Major”. El primer projecte vol fomentar espais artístics i culturals per a joves i fer difusió de les activitats a les xarxes. I, pel que fa a “Young Major”, seria de dos anys de durada. Consisteix en l’elecció d’un “alcalde jove” que comuniqui les idees i demandes dels nois i noies de la vila al batlle; i s’insta que se’n compleixi el 20% com a mínim.

Reforç del CEM

Juntament amb el Fòrum d’Estudiants de Salt s’està avançant cap a un programa de mentoria. S’han iniciat contactes amb el projecte Rossinyol de la Universitat de Girona, que té una iniciativa similar. La idea és que diversos estudiants siguin mentors, facin acompanyament i ajudin altres universitaris de cursos inferiors o alumnes d’institut. També s’ha reforçat el Consell Escolar Municipal (CEM) com a espai de debat i reconeixement de les necessitats socioeducatives de la vila. I a final d’any s’incorporarà a l’àrea d’Educació una segona tècnica que ajudarà a desenvolupar el pla educatiu, que recull més d’un centenar d’accions.

LA DATA

17.12.2018
Es va aprovar
el pla educatiu. En l’elaboració hi van treballar docents, SalT’Educa, i tècnics i regidors municipals.

Propostes en joventut per als propers quatre anys

Es va crear un grup motor integrat per joves, membres de centres educatius, tècnics del consistori i del tercer sector
S’ha complert el 81% del pla anterior
G. Pladeveya

La vila de Salt també està treballant en la confecció del pla local de joventut 2020-2023. El municipi disposa d’aquesta eina des del 2001, si bé el nou document serà el quart que és per a un període de quatre anys. La cap d’àrea de joventut, Maribel Pena, destaca que a la població “hi ha unes polítiques en aquest àmbit ja consolidades i amb molta trajectòria”. En tots els plans, s’ha dut a terme un procés participatiu i, en aquesta ocasió, s’ha creat un grup motor per pensar les accions que s’han de continuar fent, quines s’haurien de canviar o reorientar i quines falten i s’han d’impulsar de nou. Aquest grup està format per joves, tècnics de diverses àrees de l’Ajuntament, el regidor d’Educació i Joventut, un membre d’Educació 360, tècnics del tercer sector, una representant de les AMPA i de la plataforma ciutadana SaltT’Educa, la directora de l’escola d’adults i una tècnica d’inserció social d’un institut.

Un primer pas va ser consensuar quin procés participatiu es faria. A partir d’aquí s’han celebrat sessions als centres de secundària, en què els alumnes han avaluat les accions, han opinat sobre quines creuen que s’han de millorar i n’han proposat de noves; i també va tenir lloc una reunió participativa amb un grup de nois i noies que fan un programa d’orientació laboral de l’àrea de joventut. De tot plegat es van extreure propostes i, en total, hi van prendre part 93 joves.

Així mateix, 395 veïns i veïnes van respondre a una enquesta al web saltjove.cat. El qüestionari no només anava adreçat a la població juvenil, ja que també es volia saber què pensen les altres franges d’edat de les polítiques de joventut a Salt, si bé el 75% de les persones que van contestar l’enquesta tenien entre 12 i 30 anys.

Les idees sorgides del grup motor, dels centres educatius i dels qüestionaris van ser incorporades al pla, que està estructurat en quatre eixos: un d’ells, Aixecar el vol, tracta dels processos d’emancipació amb garanties i les línies de treball en què se centra són l’educació, la feina, l’habitatge i la informació juvenil. Un altre eix s’anomena Viure millor i es focalitza en la promoció de la salut, l’esport, l’oci i el lleure. Un tercer eix, Crear i transformar, té com a objectiu que s’obrin més espais de participació personal i col·lectiva i les línies de treball que aborda són la igualtat, la diversitat, la cultura, les festes, la promoció de la ciutat , així com la participació. I el quart és el de Vila jove, en què es plantegen reptes dins dels àmbits de la cohesió social, la sostenibilitat, la mobilitat i l’espai públic.

Per potenciar el treball col·lectiu, el 16 de novembre es va fer una jornada participativa a la Coma Cros. Els assistents, dividits en grups, van consensuar quin repte veien més important de cada eix i van explicar com el desenvoluparien. Ara, s’està realitzant el buidatge de les idees que van sortir i totes les persones interessades es van poder apuntar per continuar treballant-hi.

El regidor d’Educació i Joventut, Fermí Cunill, concreta que s’ha assolit el 81% del pla 2016-2019: “És un èxit, ja que s’han complert 34 de les 42 accions.” Hi afegeix, a més, que se n’han fet d’altres que no estaven contemplades en el pla, com ara la subvenció del bus als joves, l’L9 de Salt a la UdG, el Fòrum d’Estudiants, el cicle formatiu de jardineria al Salvador Espriu i el programa de l’àrea de joventut que facilita la transició del sistema educatiu al laboral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Fortes onades afecten el litoral català

Barcelona

Gairebé la meitat dels anuncis de joguines a la televisió i un 77% dels de ‘youtubers’ són sexistes

Barcelona

Tres detinguts a les Borges Blanques per agredir un urbà

Les Borges Blanques

Alerta pel risc de desbordament als rius Onyar i Daró

Barcelona
societat

Un detingut per dos crims i un apunyalament a Barcelona

RICARD VALENTÍ
PRESIDENT DE L’ASSOCIACIÓ JOVES GITANOS DE GRÀCIA FUNDADA A L’ABRIL DEL 2012

“Els supervivents del genocidi a Auschwitz em van canviar la vida”

barcelona

La teledermatologia evita molts viatges a l’hospital de Figueres

FIGUERES

Reclamen un Trueta de màxim nivell al millor lloc possible

girona

Front comú a Girona en contra del tancament de grups de P3

girona