Opinió

La xacra dels accidents de trànsit

Des de l’any 2002 el nombre de morts en accident de trànsit tenia una tendència a la baixa que va arribar al punt més baix el 2013. Des de llavors, baixades i repunts amb una dada molt preocupant el 2017, 248 víctimes mortals quan l’any anterior, el 2016, tot i l’accident d’autocar de Freginals, s’havia tancat amb 153. Doncs aquest 2018 les xifres són encara pitjors, cosa que ha dut els responsables de trànsit a parlar de “situació d’emergència viària”. Durant el primer semestre, el nombre de víctimes mortals s’havia disparat un 42%. En tancar el juliol, i segons explicava el director general de Trànsit, Juli Gendrau, a aquest diari , la xifra era encara un 22% superior a la del mateix període de l’any passat. Després d’uns anys en què la introducció del carnet per punts, la conscienciació i la reducció de la mobilitat per la crisi havien jugat a favor, ara hi ha quatre factors que expliquen el canvi de tendència: l’augment de la velocitat, l’alcohol, les drogues –com en el cas d’ahir, amb dos ciclistes morts– i les distraccions al volant. Les distraccions, provocades bàsicament per l’ús del mòbil, signifiquen un de cada quatre accidents mortals i la resta de causes expliquen que els accidents mortals hagin crescut un 90% els caps de setmana.

És obvi que gran part de la solució depèn de l’ús del vehicle que en fa el conductor i, per tant, de l’educació i la conscienciació. Però les xifres indiquen que calen més mesures. Segurament cal endurir les sancions, els punts retirats, en cas d’ús de mòbil –quan es va instaurar aquest sistema el Whatsapp ni existia– i en el cas de conducció sota els efectes de l’alcohol o les drogues i cal augmentar la presència de radars per trams a les zones de més accidentalitat.