Cultura

Òpera, déus i vampirs

La temporada de CaixaForum Barcelona proposa una mirada eclèctica a la música, la fotografia, el cinema, el disseny i els mites clàssics i moderns

La temporada del CaixaForum de Barcelona començara aviat, el 19 de setembre, i ho farà amb una mostra que embolcallarà l’espectador amb música lírica en una experiència immersiva en què tot allò que el visitant observi anirà acompanyat amb sons que marcaran el recorregut de la mostra. Òpera. Passió, poder i política (fins al 26 de gener de 2020) proposa un recorregut per vuit ciutats, de ressonàncies operístiques, i vuit autors: Venècia i Monteverdi; Leningrad i Xostakóvitx; Londres i Händel; Viena i Mozart; Milà i Verdi; París i Wagner, Dresden i Strauss i Barcelona i Albéniz. Es tracta d’una idea del Victoria and Albert Museum i en la seva vista a la ciutat la mostra ha incorporat Barcelona, que aporta el material i l’experiència del Liceu. Vora 300 objectes, entre vestuaris, escenografies i quadres, formen part de l’exposició, que encara es podrà veure quan el 31 d’octubre s’inauguri Càmera i ciutat. La vida urbana en la fotografia i el cinema, que representarà un canvi de la ficció musical a la realitat de les imatges del carrer. Coproduïda amb el Centre Pompidou de París, la mostra explora des de la poètica del carrer la condició de l’espai públic com a escenari de canvis socials.

Després de la musica i la fotografia, la temporada explorarà el disseny amb Objectes de desig. Surrealisme i disseny, 1924-2020 (del 28 de febrer al 7 de juny). La Caixa aquest cop col·labora amb el Vitra Design Museum i encararà obres d’art surrealistes amb objectes de disseny. L’objectiu és demostrar com el surrealisme va donar a l’objecte capacitat de seducció, d’aconseguir un ànima que abans no tenien els objectes que es creaven amb l’únic objectiu de ser funcionals, de complir una feina.

A la temporada s’afegeix l’anàlisi de dues mitologies. En primer lloc, i ja a la primavera, Art i mite. Els déus del Prado proposa pel camí de l’exhibició de 50 obres de la col·lecció del Museu del Prado descobrir, sobretot a les noves generacions, les mitologies clàssiques, amb els seus déus, herois i la resta d’éssers referencials (del 15 d’abril al 26 d’agost de 2020).

També mítica és la llegenda del vampir i així a Vampirs. L’evolució del mite es veurà com la criatura, des de les llegendes medievals, amplificades per la literatura del XIX i pel cinema i sèries de televisió dels segles XX i XXI, ha arribat a una plena vigència, sobretot perquè, a més de les visions llòbregues, recentment n’hi ha hagut de més lluminoses adreçades al públic adolescent (del 8 de juliol al 25d’octubre de 2010). La temporada es clou amb noves presentacions de la col·lecció La Caixa que opten per la via de promoure nous comissariats. El cicle d’exposicions seran: En caiguda lliure, comissariada per Jõao Laia; On som, on podríem ser, per Diana Guijarro, i So lazy. Elogi del malbaratamen, per Beatriz Escudero i Francesco Giaveri.

Totes les mostres aniran acompanyades d’activitats adreçades a tota mena de públics.

El creador pop va atraure 228.000 visitants

Un total de 800.063 persones van visitar la seu de CaixaForum Barcelona durant la temporada passada, 50.000 menys que en l’anterior, quan es va programar Andy Warhol. L’art mecànic, amb 228.000 visitants, la més concorreguda dels darrers cinc anys en tots els centres CaixaForum.

La directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, va donar a conèixer aquestes dades ahir durant la presentació de la temporada.

De l’anterior va explicar que la mostra dedicada a Toulouse-Lautrec va ser vista per 196.000 persones; la centrada en Velázquez i el segle d’or, per 166.000, i la que tractava sobre el luxe, dels assiris a Alexandre el Gran, per 103.000.

Entre els vuit CaixaForum que existeixen a l’Estat espanyol, als quals se n’afegirà un altre a València a principis de 2021, es van programar un total de 34 exposicions, que van tenir 2.810.267 visitants, amb un augment del 3,5% respecte a la temporada anterior.

D’altra banda, hi va haver 22 exposicions itinerants, que van arribar a 85 ciutats, amb un total de 3.099.986 visitants, un augment del 5%. Elisa Durán va indicar que si se sumen aquestes xifres de visitants, el total de persones que han vist les propostes de la fundació La Caixa, que destina vora cent milions d’euros a la divulgació de la cultura, s’arriba a un total de 5.910.253 visitants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Què feia abans Corto?

Barcelona

Impacte fotogràfic

rubí
Ferran Palau
MÚSIC

“Volia fer un disc que sonés ‘mainstream’ total”

BARCELONA

Per Fires, la Girona de Fargnoli

Girona

Gaudí de disseny

barcelona
ÀLEX NOGUÉ
ARTISTA

“Cap esforç dels que he fet en la meva vida artística ha estat inútil”

barcelona
FIRES DE SANT NARCÍS
Pel·lícules. ‘Amor adolescente’. Pel·lícules. ‘Amor adolescente’

‘Amor adolescente’

FIRES DE SANT NARCÍS
Pel·lícules. ‘Los culpables’

‘Los culpables’

FIRES DE SANT NARCÍS
Pel·lícules. Soldados de Salamina

‘Soldados de Salamina’