Cultura

Un festival amb l’ombra de Miles

Herbie Hancock i Ron Carter, únics membres en actiu del quintet del trompetista, actuaran a Barcelona

El festival ha convidat Djavan, Wynton Marsalis, Andrea Motis i Ludovico Einaudi

L’anècdota figura des del primer dia en la memòria popular del jazz a Barcelona: 12 de novembre del 1967. Centenars d’aficionats arriben al Palau de la Música amb l’objectiu de veure el debut de Miles Davis a la ciutat. L’organització, però, els entrega una nota mecanografiada a correcuita en què s’anuncia que l’impulsiu trompetista ha fugit de la ciutat sense donar explicacions (més tard es va saber que era per desavinences econòmiques) i que ha deixat “abandonat” el seu quintet. Dos terços del públic reclama la devolució de l’import de l’entrada. L’altre, però, es conforma a veure quatre músics que, com Miles, acabarien fent història: Wayne Shorter (actualment, amb 85 anys, retirat dels escenaris), Tony Williams (traspassat fa més de vint anys) i dos noms que, la pròxima tardor, formaran part del 51è Festival Internacional de Jazz Voll-Damm de Barcelona: el pianista Herbie Hancock (26 d’octubre, Palau de la Música), que des del 2008 no actua en el festival, i el contrabaixista Ron Carter (17 de novembre, Barts), amb 62 anys de carrera professional a les espatlles i un premi Guinness que el reconeix com el contrabaixista amb més enregistraments de la història del jazz: 2.221. La petjada de Miles en aquesta edició es completa amb la visita de qui va ser el seu guitarrista als anys vuitanta, John Scofield, que el 21 de novembre retornarà a Barts acompanyat del pianista Jon Cleary, gran coneixedor de la cultura de Nova Orleans.

La 51a edició del festival, d’altra banda, inclou visites tan destacables com ara la del brasiler Djavan (que no actua a Barcelona des del 1997), previst per al 14 de novembre al Palau, i la del pianista Ludovico Einaudi, programat el 7 de novembre a l’Auditori. Richard Bona amb Alfredo Rodríguez (23 d’octubre, Barts), Angélique Kidjo (19 de novembre, Barts, presentant el seu disc d’homenatge a Celia Cruz), Martirio amb Chano Domínguez (28 de novembre a Barts, tot recordant el cubà Bola de Nieve) i Wyntoin Marsalis & The Jazz at Lincoln Center Orchestra (28 de febrer, Palau de la Música) són altres dels 36 noms que, dijous, van revelar Tito Ramoneda, director del festival, i Joan Anton Cararach, responsable artístic. Tres propostes catalanes brillen en el programa: Andrea Motis (objecte d’un Retrat d’Artista que inclou cinc concerts en diferents projectes), Pegasus (que, el 28 de novembre a Luz de Gas, oferiran un dels concerts de la seva gira de comiat) i La Locomotora Negra (disposats a reviure, el 15 de novembre al Palau, i amb la Coral Sant Jordi i la soprano Núria Rial, l’històric concert sacre que Duke Ellington va protagonitzar ara fa 50 anys a Santa Maria del Mar).

Ramoneda, dijous, va demanar un augment d’ajudes públiques al festival (del 15% del pressupost actual a un 25%) ateses les activitats “en clau de ciutat” que s’hi fan, com ara un “molt potent” cicle de classes magistrals al conservatori del Liceu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Springsteen a l’oest

BARCELONA

Música, compromís i moltes ganes de “tornar-ho a fer”

SANTA PERPÈTUA DE MOGODa

La reserva musical protegida

Celrà
Mirador

Les màscares de Dylan i Scorsese

Un ‘toter’ llaminer

Barcelona
Brillantor encegadora
Crítica
cinema

Brillantor encegadora

Olot recupera la memòria històrica del Centre Obrer

Olot

Jordi Morell i els ecos de la guerra a Celrà

Celrà

Unes 20.000 persones s’acosten al Parc de la Devesa de Girona en la cinquena edició del Festivalot

girona